Ciao ciao Italia

I slutet på juli tog vi planet till Venedig för lite sol, pizza, pasta och prosecco. Vi lämnade ett sommarsverige med högsommarvärme för ett Italien med åska, skyfall, moln och några solglimtar där emellan. Vi bodde på Hotel Relais Monaco utanför Treviso. Det var ett bra hotell med pool, stora rum, fin trädgård och trevlig personal och runt omkring växte vinrankor. Mor och far Johansson, Henrik och Ludde var också med.

Vi hyrde bil och gjorde lite olika utflykter:

Venedig

Här ösregnade det halva dagen och vi började med att sitta på en parkeringsplats i 50min innan vi kunde gå ut ur bilen. Sen tog vi en båt i snålblåst och regn in mot Venedig centrum. Första inköpet blev varsin poncho. Framåt lunch lättade molnen och livet kändes bättre. Vi gick omkring i gränderna, Alex jagade duvor på Marcusplatsen och vi åt lasagne på en trevlig trattoria. Vi fyndade barnkläder på Benetton utförsäljning, kollade på gondolerna och pappa LOJ berättade anekdoter om sin tid som guide i staden på 60-talet.

Prosecco-rutten

I regionen Veneto där vi bodde går Strada del Prosecco, en vacker väg med flera vingårdar som framställer Prosecco så den bestämde vi oss för att kolla in en dag. Vi började i Valdobbiadene, Proseccons hem med en cappucino på närmsta café, jodå skyfall igen så vi behävde tak lver huvudet. Till slut körde vi ut i regnet ändå och kollade in några vingårdar. Vi provsmakade olika sorters Prosecco och köpte med oss några flaskor hem och åt en god risotto på Cima uppe i bergen.

Caorle

Lite fint väder hade vi ändå, då tog vi en dag på stranden i den här lilla badorten. Typisk semesterort men mysig och bra långgrund strand för kidsen.

Verona

Här hängde ju Romeo och Julia så vi kollade in deras balkong. Och hängde ett hänglås där som ett tecken på vår kärlek :). Sen kollade vi in den gamla amfiteatern och åt lunch på Alex nya favoritställe, Mc Donalds…. Ibland fungerar det inte att still på restaurang och vänta på mat i 40min för en 1-åring, då får man ta till alla medel.

Annonser

Lämna en kommentar

Under Resa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )